مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45977 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

نظر شما راجع به ازدواج موقت چيست؟ علت جواز آن چيست؟
دين مقدس اسلام، خاتم اديان و كاملترين و جامعترين برنامة سعادت بشر است و مصالح كارهاي خوب و معايب و مفاسد كارهاي بد و زشت در تعاليم اين دين مبين ملاحظه شده است.
اسلام هر كاري را كه مصلحت لازم التّحصيل داشته، آن را واجب كرده و هر كاري را كه مفسدة لازم الاحتراز داشته، حرام فرموده؛ كارهايي را كه واجد منفعت غير لازم التّحصيل بوده مستجب، و آن چه ضرر غير لازم الاحتراز داشته مكروه شمرده؛ ودرهر مورد كه مصلحت و مفسده با هم در فعلي وجود داشته باشد با ملاحظة جانب اهم، دستور مناسب داده است.
در احكام و قوانين نكاح و طلاق و عايله و حقوق زن و مرد و روابط بين آنها، اين جهات، همه ملاحظه شده است؛ و كافيترين تعاليم براي نظام ازدواج و عائله و حفظ شخصيّت زن و جلوگيري از فحشا و فساد و رذائل اخلاقي است.
اسلام در مسأله ازدواج اهمّيّت غريزة جنسي و قوّت و حدّت آن را در نظر داشته و اشباع آن را تحت ضابطة لازم دانسته و بنابراين اگر از زنا و لواط با آن شدّت نهي و منع فرموده و مجازات سخت دنيوي و اخروي براي آن مقرّر كرده، اصل استفاده از غريزة جنسي و كام گيري زن و مرد را از يكديگر ممنوع نكرده است. دين اسلام در چهار چوب نظامات صحيح، همگان را به ازدواج تشويق و ترغيب نموده تا حدّي كه فرمودهاند: «مَنْ تَزَّوَجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دينَهُ أَوْ ثُلْثا دينَهُ». (وسائل الشيعه، ج 14/5)
از اين گونه بيانات معلوم ميشود كه اشباع غريزة جنسي از نظر اسلام تا چه حد لازم است و ضرورت دارد.
اسلام، در واقع از افراط و تفريط جلوگيري كرده است؛ يعني نه اعمال اين غريزه را بدون هيچ ضابطه و ترتيب آزاد كرده و نه آن را به هر صورت و تحت هر شرطي كه باشد ممنوع فرموده است.
در نكاح موقّت به نظر ميرسد بايد در يك جامعهاي كه زنا و ارتباط غير شرعي و غير قانوني زن و مرد و روابط خلاف عفّت بين آنها ممنوع است، حتماً مجاز و قانوني باشد و همة جوانب اين موضوع ملاحظه شده است. نكاح موقّت آثار مهم و عمدة نكاح دايم را دارا است و وجهي براي اينكه ممنوع باشد، به نظر نميرسد و منع آن در آثار سوء ـ مثل منع ازدواج دائم ـ است.

معارف دين
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.